
   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za avgust 2013. godine 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1.  Republička radiodifuzna agencija (RRA)  

 

1.1.  Aktivnostima Republičke radiodifuzne agencije bavili smo se i u delu ovog izveštaja koji se 

odnosi na implementaciju Zakona o radiodifuziji. 

 

1.2.  Savet Republičke radiodifuzne agencije je 7. avgusta izrekao meru upozorenja emiteru RTV 

Pink, koji ima dozvolu za nacionalno pokrivanje, a zbog povreda obaveza iz Zakona o radiodifuziji i 

Opšteg obavezujućeg uputstva o ponašanju emitera (Kodeks ponašanja emitera). Povod za ovakvu 

odluku RRA bilo je emitovanje čitavog niza saopštenja vlasnika i glavnog i odgovornog urednika RTV 

Pink u kojima je, u periodu od 11. do 26. juna, u udarnim informativnim emisijama svoje televizije 

izneo niz napada na gradonačelnika Beograda Dragana Đilasa i glavnog i odgovornog urednika 

dnevnih novina „Blic” Veselina Simonovića, a o čemu smo pisali u prethodnim izveštajima. Razmere 

napada na Đilasa i Simonovića bile su krajnje neprimerene, a na svaku reakciju druge strane reagovalo 

se novim napadima. Tako je posle saopštenja Nezavisnog udruženja novinara Srbije, u kome je 

osuđeno ponašanje TV Pink i okarakterisano kao zloupotreba nacionalne frekvencije, usledio odgovor 

u kome se izražava „čuđenje” što NUNS staje na stranu „smrdljivih novina Blic“. Takođe je zanimljiv i 

način na koji je bila vođena ova kampanja, u kojoj se nisu birala sredstva. U te svrhe zloupotrebljena je 

i društvena mreža Fejsbuk, na kojoj je TV Pink, kao potvrdu o navodnom neprofesionalnom 

izveštavanju dnevnog lista „Blic”, citirao izjave članova svoje Fejsbuk grupe u kojima je ovaj list bio 

potpuno jednostrano napadan. 

 

Osnov za izricanje ove mere RRA postoji u članu 68, stav 1, tačka 2 Zakona o radiodifuziji, a on 

propisuje da su emiteri dužni da obezbede slobodno, potpuno i blagovremeno informisanje građana. 

Ova opšta obaveza razrađena je i u Kodeksu ponašanja emitera, tako što se u delovima 2.3. i 2.8. 

Kodeksa, koji se odnose na opšte programske standarde u informativnom programu i programu 

političkih aktuelnosti, navodi da emiteri imaju pravo na sopstvenu uređivačku politiku, ali da su dužni 

da poštuju makar minimum nepristrasnosti, koja se ogleda u obavezi da činjenično izveštavanje jasno 

odvoje od stava, mišljenja ili komentara. Takođe, prema Kodeksu, nije dozvoljeno manipulisanje 

izjavama, saopštenjima i sličnim sadržajima, s ciljem promene njihovog osnovnog smisla, a emiteri su 

obavezani da poštuje pravilo druge strane, koje podrazumeva da se u izveštavanju o raspravama koje 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za avgust 2013. godine 

 

uključuju sukob, drugoj strani u raspravi pruži mogućnost da u polemici učestvuje na načelno 

ravnopravan način. Pored toga, Kodeks izričito zabranjuje jednostrane lične napade, kao i vođenje 

dugotrajnih ili ponavljanih kampanja u vezi s pojedinim ličnostima, društvenim grupama ili 

institucijama, bez relevantnih novih podataka koji bi opravdali produženo ili ponovljeno izveštavanje 

o istoj pojavi, događaju, instituciji ili ličnosti. U konkretnom slučaju, RRA je mogao da utvrdi i povredu 

Kodeksa ponašanja emitera u delu koji se odnosi na jezik koji se koristi u programu, a u kome se 

predviđa dužnost emitera da suzbije ekstremne izraze i uvrede.  

 

Članom 17 Zakona o radiodifuziji propisano je da je RRA ovlašćena da izrekne mere opomene i 

upozorenja, a kao najstrožu – meru privremenog i trajnog oduzimanja dozvole. U članu 18 Zakona 

dalje se navodi da se upozorenje izriče emiteru koji: 

 

 i pored izrečene opomene nastavi da postupa suprotno obavezama utvrđenim zakonom ili aktom 

Agencije donetim na osnovu zakona;  

 prvi put prekrši neku od obaveza utvrđenih zakonom, ali na način da to kršenje ozbiljno ugrožava 

ostvarivanje načela regulisanja odnosa u oblasti radiodifuzije; 

 prekrši neki od uslova koji su sadržani u izdatoj dozvoli za emitovanje programa.  

 

Prilikom izricanja upozorenja RRA je dužna da izričito navede obavezu koju je emiter povredio, kao i 

da utvrdi mere koje emiter treba da preduzme kako bi se povreda otklonila, a upozorenje se objavljuje 

u javnim glasilima i obavezno u programu onog emitera na koga se upozorenje odnosi. Član 63 Zakona 

o radiodifuziji dalje propisuje mogućnost privremenog oduzimanja dozvole u trajanju do 30 dana 

emiteru koji, i pored izrečenog upozorenja, nastavi da ne izvršava odredbe zakona ili propisa donetih 

na osnovu zakona, ili ne poštuje uslove predviđene dozvolom za emitovanje programa, ili koji ne 

postupi po merama za otklanjanje učinjenih povreda koje je Savet utvrdio u izrečenom upozorenju. 

Ako emiter nastavi sa ponašanjem suprotnim propisanom, a dozvola mu je privremeno oduzeta 

najmanje tri puta, moguće je i da se izrekne mera trajnog oduzimanja dozvole. 

 

U obrazloženju rešenja Republičke radiodifuzne agencije navodi se da je slično ponašanje ovog 

emitera bilo uočeno i 2009. godine, kada mu je Savet RRA izrekao meru opomene zbog kršenja 

Kodeksa ponašanja emitera. Zbog toga je RRA zaključila da je formalni zakonski uslov za izricanje 

upozorenja ispunjen time što je emiteru za sličnu povredu već bila izrečena mera opomene. Zanimljivo 

je i to da je odluka RRA usledila tek u avgustu, iako su se sporna saopštenja emitovala u junu. Ako se 

uzme u obzir uticaj koji na javno mnjenje imaju nacionalni emiteri, posebno oni koji su među 

najgledanijima, postavlja se pitanje da li je RRA mogla brže reagovati, a da pri tom u celosti poštuje 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za avgust 2013. godine 

 

zakonom predviđenu proceduru. Upozorenje televiziji Pink je dvanaesti slučaj u kome RRA tu meru 

izriče, ali prvi slučaj da je izriče zbog ovakve povrede Kodeksa.  

 

DRŽAVNI ORGANI  

 

2. Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija 

 

2.1. U Službеnоm glаsniku Rеpublikе Srbiје brој 73/13 оd 16. аvgustа 2013. gоdinе оbјаvlјеn је 

Prаvilnik о utvrđivаnju plаnа rаspоdеlе frеkvеnciја/lоkаciја/zоnа rаspоdеlе zа tеrеstričkе digitаlnе 

ТV rаdiо-difuznе stаnicе u UHF оpsеgu zа tеritоriјu Rеpublikе Srbiје. Ministarstvo spoljne i unutrašnje 

trgovine i telekomunikacija Pravilnik je donelo na osnovu člana 84 stav 3 Zakona o elektronskim 

komunikacijama. Plan sadrži uslove za raspodelu radio-frekvencija po lokacijama, odnosno zonama 

raspodele, raspodelu radio-frekvencija i druge tehničke uslove za njihovo korišćenje.  

 

Pravilnik ne uređuje postupak prelaska na digitalno emitovanje, niti utvrđuje rokove za prelazak, već 

samo konstatuje da će se prelazak na digitalno emitovanje televizijskog programa vršiti po fazama, u 

rokovima određenim posebnim propisom koji definiše digitalno emitovanje i pristup multipleksu u 

terestričkoj digitalnoj radiodifuziji. Na ovaj način Plаnom rаspоdеlе se zapravo upućuje na Plan 

prelaska na digitalno emitovanje, čije se usvajanje očekuje u formi izmena, odnosno aneksa Strategije 

digitalizacije, te shodno tome izmenjenog Pravilnika o prelasku sa analognog na digitalno emitovanje 

televizijskog programa i pristupu multipleksu u terestričkoj digitalnoj radiodifuziji. Plan utvrđuje 

frekvencijske dodele i za kanale od 61–69. iz opsega 790–862 MHz, koji se koristi za ostvarivanje 

digitalne dividende nakon prelaska na digitalno emitovanje, ali propisuje da se isti mogu koristiti samo 

do okončanja digitalizacije. Istovremeno, propisani su i tehnički i drugi parametri i uslovi za realizaciju 

mreže. Usvajanjem ovog Pravilnika Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija 

napravilo je još jedan važan korak u pravcu digitalizacije televizijskog emitovanja.  

 


